Tips för sunda matvanor

 TAGS:undefined

Att äta bra är inte synonymt med diet. Att ha en varierad kost, med inslag av frukt och grönsaker, och goda vanor kan vara det bästa rådet för en hälsosam kost.

Rådet från Dr. Jesus Roman, näringsexpert, från människorna i ”Röda Kylskåpet”, som här delar med sig av några råd till oss, bland annat ”Det hälsosamma kylskåpet” om hur du kan ta hand om dina råvaror och matvaror.

Planera för sunda matvanor

  1. Planera veckan. Planera din mat. Ta en penna och papper och skriv ner dina måltider under veckan för dig och din familj. Med bara några rader är det möjligt att förändra ert beteende och vanor men det kräver att du organiserar dig.
  2. Tvinga dig själv att välja hälsosamma livsmedel. Ät åtminstone en grönsaksrätt varje dag, 2 till 3 fruktbitar, använd olivolja när du lagar mat och välj bröd och pasta. Fråga efter fisk 2 till 3 gånger i veckan, Bluefish är mycket näringsrika och hälsosamma. När du väljer kött, välj magert kött eller fågel som kyckling. Ät regelbundet grönsaksrätter och om du vill äta ett mellanmål välj gärna handfull nötter.
  3. Var uppmärksam på tillagningssättet, var inte bara noga med den mat du äter utan var också på sättet som den har tillagats. Det finns många råvaror som går bra att tillaga på många olika vis (bakat, grillat, kokat, stekt, etc.) och andra som man måste vara försiktig med och som man inte ska missbruka, som att steka med tunga såser till exempel.
  4. Respektera dina vanor, till exempel sluta inte att äta frukost och försök att äta vid köksbordet med familjen eller med vänner, undvik att äta framför TV en eller andra distraktioner.
  5. Drick vatten. Det bästa sättet att hålla kroppen i vätskebalans är vatten. Drick läsk och andra söta drycker med måtta. Det samma gäller för jästa drycker som öl, vin och cider. Dessa drycker bör drickas med måtta, högst ett par gånger per vecka.
  6. Bröd är inte dåligt för vikten. Ett rimligt intag av bröd är inte ohälsosamt eller skadligt utan kan till och med vara bra för din kost men försök att hålla dig till brunt och grovt bröd.
  7. Var sparsam med sötsaker. En söt efterrätt kan vara bra att fira något, som en födelsedag, men ska inte konsumeras för ofta. Det är bättre att försöka äta frukt dagligen.
  8. Kontrollera ditt saltintag. Färdigkokta rätter har redan salt tillsatt och behöver inte mer salt.Försök därmed att smaka av innan du tillsätter mer salt. På detta sätt kan du undvika hjärt- och kärlproblem.
  9. Prova nya rätter. En varierad är mindre tråkig och mer aptitretande.
  10. Upptäck din speciella ritual för att äta. Ät med lugn och utan stress. Ät både varm och kall mat, njut av maten!

Vi rekommenderar, så du inte förlorar vanan, ett par viner så du kan njuta av din mat och din kost.

 TAGS:Pago de los Capellanes Crianza 2010Pago de los Capellanes Crianza 2010

Pago de los Capellanes Crianza 2010

 

 

 TAGS:Pintia 2008Pintia 2008

Pintia 2008

 

 

Kommentera Tips för sunda matvanor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *